Persoonlijk budget… status en keurmerk aanbieder
Deze week in de nieuwsbrief… Een interessant onderwerp is (nog steeds) de mogelijkheid om als land te komen tot een systeem met allerlei procedures waarbij het haalbaar is om een transparante wijze te komen tot het inzetten van het instrument ‘Personal Learning Account’. Dat kun je ook een ‘leerrekening’ noemen, of een ‘persoonlijk ontwikkelbudget’ of iets anders. Het gaat om een bedrag dat beschikbaar is voor allerlei groepen mensen, om te gebruiken voor scholing, in bepaalde omstandigheden.
Maar het kan ook gaan om het toekennen van een eenmalig bedrag, zoals we hier met STAP hebben geprobeerd. Dat is een andere vorm, waarbij niet meteen duidelijk is wie ervan kan profiteren en hoe met het geld wordt omgegaan. En dan moet je ook denken aan het zgn. civiele effect, de waarde voor de persoon en voor het werkveld.
In de nieuwsbrief wordt hierbij een beschouwing gegeven, op basis van een recent gehouden internationaal seminar over het inzetten van zo’n persoonlijk bedrag, op een of andere wijze. Hoe kan de overheid zorgen voor een goede aanpak? Hoe kan dat civiele effect worden ‘gegarandeerd’? Hoe kunnen aanbieders van allerlei kwalificaties worden ‘geselecteerd’? Wat zou de rol van het NLQF kunnen zijn? Of is er toch meer aan ‘kaders’ nodig? Alles bij elkaar genoeg om over te discussiëren…