Traject – begrip… maar wat is het?
Deze week een technische analyse van bepaalde zaken in het voorstel om in de wet voor het hoger onderwijs te gaan werken met ‘anderstalige’ opleidingen en vooral trajecten. Daarvoor zijn omschrijvingen bedacht, om ze te kunnen identificeren en dus te gebruiken in allerlei regelingen. Dat het meer is dan een kwestie van het gebruiken voor de internationalisering is te zien bij het voorstel voor de aanpassing van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs (Ratho), vorige week door ons behandeld aan de hand van de reactie bij de internetconsultatie.
De uitkomst van onze analyse is dat de begrippen voor veel verwarring kunnen gaan zorgen, met onduidelijkheden als het gaat om het gebruik in de praktijk. Hogescholen en universiteiten kunnen ‘grijze gebieden’ gaan opzoeken en hanteren. Ook wordt het lastig voor de CDHO, NVAO en Inspectie om alles goed te controleren als het gaat om de vormgeving.
Uitdagend dus. Maar hiermee ook een signaal in de richting van OCW!